, ,

İngilizce Eğitiminde Gramer Kullanımı

İngilizce öğreniminde gramer gerekli mi?

İngilizce öğrenmeye karar veren birçok yetişkinin aklında bu soru vardır. Bazıları henüz eğitime başlamadan gramer eğitiminin çok gerekli olduğunu düşünür, bazıları ise tam tersi ben konuşmak istiyorum, hemen konuşmaya yönelik ders almak istiyorum gibi talepte bulunurlar. Aslında her iki tutumda tümüyle yerinde ve sağlıklı değildir.

Yetişkinlerin İngilizce öğreniminde, doğru dozda ve yöntemle verilen gramer önemlidir. Kişinin alacağı ders saatine göre tümdengelim ya da tümevarım yöntemi seçilir. Ardından işlenecek gramer konularının birbiri ile bütünleyici olması, anlatış şekli ve pratik uygulamalar önem kazanır. Sadece gramer konularını öğrenerek maalesef bir dil öğrenilemez.

Olması gereken sistem, artık günümüzde birçok course-book’da da rahatça gözlenebildiği gibi; tümden gelimle gramer konusunun sunumu, ardından dinleme-okuma-yazma ve en son konuşma becerileri ile aynı konunun pekiştirilmesidir. Kişi çok gramer odaklı çalışırsa konuşma sorunu yaşayacaktır. Çünkü sürekli hata yapmaktan çekinecek ve tutuk kalacaktır. Bunun yanı sıra hiç gramer açıklaması almazsa, kuralları kendi bulmaya ya da genelleme yapmaya çalışacak ya da dili kelime bazında kuralsız konuşmaya çalışacaktır. Öncelikle dilin kültür ögesi olduğu ve hiç bir dili kirletmememiz gerektiğinin önemini British English olarak irdeleyip, bu önemli unsurdan yola çıkarak, dile duyduğumuz saygı ve önemden öğrencilerimize güncel ve doğru dili öğrettiğimizi vurgulamak isteriz.

Hiç gramer eğitimi almadan bir dili edinmek ya da öğrenmek mümkündür fakat bunun için dilin konuşulduğu ülkede uzun sayılabilecek bir süre yaşamanız gerekmektedir. Bu durumda sürekli örneklere maruz kalarak, kuralları bilinçaltı öğrenebiliyoruz. Ama bu yöntem dile daldırma yöntemidir, dilin konuşulmadığı ortamda ya da kişinin sürekli İngilizce’ ye maruz kalmadığı ortamda başarılı olamaz.

Bazı eğitim kurumlarında, aslında 2. dünya savaşı zamanında kullanılan yöntemler ne yazık ki yeni bir sistemmiş gibi kullanılmaya çalışılıyor; gramer vermiyoruz, hemen konuşturuyoruz gibi sunumlar yapılıyor. Bu yöntemler gerçekte yetişkine cümle kalıpları ezberleterek İngilizce’ yi öğretmeye çalışıyor. Bu sistem savaş zamanı çok baz seviyede, kısa süre içinde kaybolacak zayıf dil öğrenimi sağlayabilir ancak. Sebebi ise gayet açıktır, yetişkin birey sorgular, genelleme yapar ve farklı üretimler yapmak ister. British English olarak biz ‘Balık tutmayı’ öğretiyoruz, sadece bir öğünlük yiyecek sağlamıyoruz.